Projecten voor middelbare scholen

Binnen de middelbare scholen willen we graag onderzoeken laten doen om zo de studenten kennis te laten maken met de Natuur / wijnbouw en toegepaste data analyses

Hieronder is een opsomming van de opdrachten die momenteel beschikbaar en waarvan elk afzonderlijk item als een project opgepakt kan worden

Algemeen

  • Definitie van ecologisch, duurzaam, biologisch, holistisch, biodiverse wijngaard
  • We willen op het wandelpad langs de wijngaard informatie geven over; dieren , groeiproces, spuitmethodes, terreoir etc
  • Onderzoek de historie van de wijnbouw in de regio en met name in Sittard en met name bij watersley
  • Het verder ontwikkelen van het educatieve blad over biodiversiteit , bodemvoedselweb en Wijngaard voor de basis school

Biodiversiteit

  • Op wijndomein Watersley is het perceel met wijnstruiken aangeplant en er zijn speciale bloemen in gezaaid. De ruimte rondom de wijngaard moet nog ontwikkeld worden. Hiervoor moet een plan uitgewerkt worden en geimplimenteerd . Hierbij wordt gezocht naar biodiversiteit in struiken , bloemen en kruiden ( zie ook project omschrijving)

Wijngaard beheer

  • Waarom is een biologische wijngaard goed voor de levendbarende hagedis en hazelworm, en wat zijn de risico’s waar op gelet moet worden
  • Op welke wijze zijn groenbemesters in te zetten en geven die genoeg voeding?
  • Hoe de wijngaard duurzaam op te bouwen
  • Op perceel heeft vanouds geen agrarische activiteit plaats gevonden. Er moet onderzocht worden hoe de bodem biologie op dit moment in elkaar zit en hoe het voedselweb gestimuleerd kan worden in de wijngaard en aangeven waarom zijn deze belangrijk zijn. Hierbij wordt gekeken naar wormen, mieren kevers etc in de grond maar ook naar de bacterien en schimmels die erin zitten.
  • Hoe voorkomen wij , op een diervriendelijek manier, dat dassen en zwijnen , vogels en reen, de oogst opeten, wat voor methodes zijn mogelijk en welke kan het beste gerealiseerd worden

Betrokkenheid

  • Op welke manier kunnen wij jongeren 12~21 jaar betrekken bij de activiteiten in de wijngaard. Om zo hen meer te betrekken in de natuur.

Technisch

  • Kan er met arduino’s meetdata verzameld worden van de wijngaard zoals temeratuur, Vochtigheid , regen, UV , zonlicht om in meerdere wijngaarden data te verzamelen en eenvouig uit te lezen is.
  • Is er irrigatie nodig in de wijngaard en hoe kan dit gerealiseerd worden op een biologische manier als het nodig is.
  • Hoe kunnen drone beelden gebruikt worden om de gezondheid van de druivenstruiken te blijven monitoren

Hands on:

  • .Het maken van toegangs hekken met materiaal op het perceel
  • Het maken van een bank en tafel met materiaal op het perceel
  • Het maken van informatie borden van materiaal op het perceel ( Borden worden aangeleverd vanuit andere projecten)
  • Benummering van de wijngaard rijen uit natuurlijk materiaal

Commercieel

  • Welke goede jeugddoelen zijn belangrijk om te ondersteunen met de opbrengsten
  • Op welke wijze kunnen wij gelden genereren om uit de onkosten te komen